Regler
Senast uppdaterade 240923. Inför säsongen har en genomgång av reglerna gjorts med syfte att förtydliga och undvika tolkningsbarhet. Inga regeländringar är gjorda inför säsong, däremot språkliga förändringar. Dessa språkliga förändringar är inte markerade i texten.
Inledning
Curling är ett spel av skicklighet och tradition. Ett väl genomfört slag är ett nöje att se. Curlare spelar för att vinna, aldrig för att förödmjuka sina motståndare – ej heller distrahera, hindra dem från att göra sitt bästa. En curlare bryter aldrig medvetet mot reglerna eller spelets traditioner, en curlare förlorar hellre än att vinna på ett oärligt sätt. Sker ett regelbrott är curlaren själv den första att påpeka att så skett.
Spelets huvudidé är att jämföra spelarnas skicklighet. Spelet karaktäriseras av respekt och sportmässighet med ett gott humör och uppförande.
En curlingmatch ska avgöras på isen – inte i regelboken!
1. CURLINGBANAN
2. CURLINGSTENEN
3. CURLINGLAGET
4. SPELARNAS PLATS PÅ BANAN
5. UTSPELET
6. GARDZONEN
7. SOPNING
8. RÖRD STEN I RÖRELSE
9. RÖRD STILLALIGGANDE STEN
10. UTRUSTNING
11. POÄNGBERÄKNING
12. AVBRUTET SPEL
13. RULLSTOLSCURLING
14. MIXED DUBBEL
15. MIXED
16. FIGURSPEL
17. UTOMHUSSPEL
18. FÖRBJUDNA SUBSTANSER
19. OLÄMPLIGT UPPTRÄDANDE
20. DOMARE
1. CURLINGBANAN
a) Curlingbanan mäts upp och markeras i enlighet med ritning nedan.
För motions- och ungdomscurling ger dock Svenska Curlingförbundet sanktion för en kortare bana, ca 29 m mellan hacken. Detta gör det möjligt att spela curling tvärs över en ishockeyrink.
b) Curlingbanans linjer och hack placeras enligt följande:
1) Teelinje (maximalt 13 mm bred) ska placeras så att mitten på linjen är 17,38 meter från banans mittpunkt i längdriktningen.
2) Baklinje (max 13 mm bred) ska placeras så att linjens bakre kant är 1,829 meter från mitten på teelinjen, så att baklinjens yttre kant (mot hacket) tangerar yttre kanten av yttersta cirkeln.
3) Hogglinjen ska vara 102 mm bred och dess inre kant mot boet ska vara 6,40 meter från mitten på teelinjen.
4) Centrumlinjen (max 13 mm bred) ska vara väl synlig och avslutas 3,66 meter bakom teelinjen på vardera sidan av banan.
5) Hacklinjen (max 13 mm bred) ska vara 457 mm lång och placeras parallellt med teelinjen där centrumlinjen avslutas på vardera sidan av banan.
6) Hacket placeras i enlighet med måttskissen nedan, det vill säga med bakkanten 50 mm bakom hacklinjen. Hackets totala längd får inte vara mer än 203 mm och med innerkanten på 76 mm avstånd från mitten av centrumlinjen. Om hacket är nedfruset/försänkt i isen får det inte vara mer än 38 mm mellan isytan och hacket på djupet. Hacket ska vara godkänt av Svenska Curlingförbundet.
7) En frisiktslinje som är 152 mm lång och maximalt 13 mm bred ska placeras 1,22 meter utanför (parallellt med) hogglinjen på båda sidor av banan.
8) Vid rullstolstävlingar ska en väl synlig och maximalt 13 millimeter bred linje placeras mellan hogglinjen och boet på ett avstånd av 45,7 centimeter från centrumlinjen på vardera sidan om densamma.
2. CURLINGSTENEN
a) Curlingstenen ska vara cirkelrund.
b) Stenens vikt inklusive handtag och bult får som högst vara 19,96 kilo och lägst 17,24 kilo. Dess omkrets får inte överstiga 914 mm och höjden får inte vara lägre än 114 mm.
c) Alla 16 stenar som anvisats en specifik bana ska användas av lagen. Varje sten ska ha en för anläggningen unik och synlig markering. Om en sten blir olämplig att spela med ska den ersättas med en utbytessten. Finns ingen utbytessten att tillgå ska en sten som tidigare spelats i omgången återanvändas.
d) Om en sten går sönder under slaget ska lagen komma överens om var stenen skulle ha stannat och där placera en ersättningssten. Om lagen ej kan komma överens spelas omgången om.
e) Sten som under spel välter och blir liggande på sidan eller upp och ner tas omedelbart ur spel.
f) Om handtaget vid utslaget lossnar helt från stenen, har spelaren rätt att antingen låta stenen vara spelad eller att återplacera eventuellt rörda stenar och spela om stenen.
g) Sten som inte helt passerat bortre hogglinjen när den stannat, ska omedelbart tas ur spel om den inte träffat sten som är i spel.
h) Sten som helt passerat baklinjen är ej med i spel och ska omedelbart tas bort.
i) Sten som rört vid sidovall eller tangerar sidolinjen ska omedelbart tas bort.
j) Mätning får endast ske efter avslutad omgång. Undantag är ifall det måste avgöras om en sten är i spel, eller för att avgöra om en sten ligger i gardzonen eller i No-Tick zonen (endast tillåtet före den femte stenen i omgången spelas).
k) Det är förbjudet att göra ändringar på, eller placera något objekt på eller över stenarna.
3. CURLINGLAGET
a) Ett curlinglag består av fyra spelare, vilka spelar två stenar vardera omväxlande med sin motspelare i andra laget. I mixedtävling spelar man och kvinna växelvis; sålunda spelar männen antingen etta och trea eller tvåa och fyra.
b) Laget meddelar spelordning, samt skip och vice-skip, innan matchstart. Spelordningen bibehålls hela matchen. Detta gäller även för vem som är skip och vice-skip. Lag som medvetet bryter mot denna regel, utan tillåtelse av ansvarig domare, förlorar matchen. Det finns ett undantag från denna regel, se 3d.
c) För att tillåtas inleda spel i en tävling måste laget bestå av fyra spelare. Om så inte sker måste laget lämna W.O. i match/matcherna tills dess att reserv införskaffats. Vid tävlingar anordnade av SCF kan tillåtelse ges att starta på tre spelare vid extraordinära händelser. Beslut om dispens fattas av tävlingsutskottet.
d) Om en spelare på grund av sjukdom eller annat vägande skäl blir förhindrad fullfölja pågående match, eller vara med i starten av en match i pågående tävling, ska laget antingen:
- Fullfölja matchen och spela följande matcher i pågående tävling med de återstående tre spelarna.
- Fullfölja matchen med de återstående tre spelarna och insätta reserv för följande matcher i pågående tävling.
- Insätta reserv för resten av matchen från och med starten av nästa omgång och vid behov för övriga matcher i pågående tävling.
Laget får vid insättande av reserv fritt ändra lagets spelordning efter att ha informerat domare och motståndarlaget. Spelaren som lämnat banan kan då inte återkomma i pågående match.
Om spelare kommer för sent till match får hen återta sin plats i laget vid start av ny omgång i matchen.
I mixedtävling spelar kvarvarande dam (herre) utgången dams (herres) stenar i den ordning som iakttogs i första omgången i händelse av att spelare måste utgå.
e) Spelare, som skadats eller av annat skäl tillfälligt lämnar banan, får återta sin plats i laget vid starten av nästa omgång. En spelare får lämna och återkomma endast en gång under en match.
f) Ett lag kan inte fullfölja en match med färre än tre spelare som alla kan spela sina stenar i en omgång.
g) Extra sopare tillåts ej, vilket innebär att en spelare som inte kan spela sten får inte stanna kvar på isen som endast sopare.
h) Endast en reserv kan insättas under match.
i) Om en spelare inte kan spela sin andra sten i en omgång ska föregående spelare i spelordningen spela denna sten. Om spelaren är lagets etta, ska i så fall tvåan spela stenen. I mixedtävling spelar kvarvarande kvinna (man) utgången kvinnas (mans) sten.
j) Om en spelare inte kan spela någon av sina stenar i en omgång gäller:
Om ettan, tvåan eller trean i laget utgår spelar den förste kvarvarande spelaren i spelordningen tre stenar, den andre spelaren tre stenar och den tredje spelaren två stenar.
Om fyran i laget i laget utgår spelar de kvarvarande spelarna två stenar vardera. Sedan spelar tvåan fyrans första sten och trean spelar fyrans andra sten.
4. SPELARNAS PLATS PÅ BANAN
Icke-spelande lag:
Spelare ska stå stilla längs med sidlinjerna mellan frisiktslinjerna när motståndarna spelar ut, undantagna är:
- Skip och/eller vice-skip som får stå stilla bakom baklinjen, men ska inte störa spelande lagets skip eller vice-skip.
- Motståndaren som ska spela nästa sten tillåts stå still vid sidolinjen bakom hacken där utspelen sker.
Det icke-spelande lagets spelare får inte stå eller röra sig på något sätt som stör det spelande laget. Om så sker, eller någon annan extern händelse stör en spelare under utspelet, kan den störda spelaren välja att antingen låta stenen vara spelad eller spela om stenen efter att ha återplacerat eventuellt rörda stenar.
Spelande lag:
Skip, eller vice-skip när skip spelar sina stenar eller tillfälligt lämnat isen, väljer plats i boet.
Skip, eller vice-skip ska befinna sig nedanför hogglinjen på spelytan med minst en fot eller ett hjul (rullstolscurling) när laget spelar ut sin sten. Dock får denna spelare hjälpa till att sopa stenen även ovanför hogglinjen så snart den satts i spel.
Vid brott mot denna regel ska den spelade stenen tas bort och rörda stenar återplaceras av det icke-felande laget.
Det spelande laget ansvarar för att stoppa stenar från att glida in på annan bana.
5. UTSPELET
a) Om fördel av sista sten i första omgången inte är bestämd med hjälp av teedragning, eller förutbestämd i spelprogrammet, ska lottning ske för att bestämma vem som spelar ut först i första omgången, varefter det lag som senast tagit poäng inleder nästa omgång.
b) Om stenfärg ej är förutbestämd väljer det lag som spelar ut först i första omgången stenfärg.
c) Utspel med högerhand ska ske från hack på vänster sida om centrumlinjen och utspel med vänsterhand ska ske från hack på höger sida om centrumlinjen. Sten, som spelats från fel hack, ska omedelbart tas bort. Om felet upptäcks efter att stenen kommit i kontakt med andra stenar ska den spelade stenen tas bort och rörda stenar återplaceras av det icke-felande laget. Spelare får ej ta hjälp av sargen eller någon annan extern part vid utspelet.
d) Stenen måste levereras genom att använda stenens handtag.
e) Vid utspel ska stenen tydligt släppas innan den nått närmaste hogglinje. Överträdelse medför att stenen tas bort av det spelande laget.
f) Det är tillåtet för den spelare som spelar stenen att röra handtaget upprepade gånger innan den passerar närmaste hogglinjen.
g) Om en felaktigt spelad sten träffar liggande sten ska spelstenen tas bort av det spelande laget och eventuellt träffade stenarna återplaceras av det icke-felande laget.
h) Sten som vid utspel ej nått närmaste teelinje får spelas om.
i) Varje spelare måste vara färdig att spela när dennes tur kommer. Förberedelse för utspel ska ske utan onödig tidsspillan. Om domaren anser att spelet fördröjs ska hen beordra det felande laget att spela sin sten inom 60 sekunder. Om så inte sker tas stenen ur spel.
j) Spelas en sten tillhörande motståndarlaget ska stenen tillåtas stanna innan den byts ut mot en sten som tillhör det spelande laget.
k) Om en spelare spelar en sten utanför spelordningen ska omgången fortsätta som inget hade hänt. Den spelare vars sten spelats av annan spelare spelar sedan lagets sista sten i omgången. Om det inte går att avgöra vem som gjort fel spelar ettan lagets sista sten i omgången.
l) Om en spelare spelar fler än två stenar i samma omgång ska omgången fortsätta som om inget hänt men sista spelaren i det felande laget spelar endast en eller ingen sten. Om spelaren som levererar de sista stenarna i en omgång är den spelare som oavsiktligt levererar för många stenar, ska den senast spelade stenen tas ur spel och eventuellt rörda stenar återplaceras av det icke-felande laget.
m) Om ett lag spelar två stenar i följd ska stenen tas bort och eventuellt rörda stenar återplaceras av det icke-felande laget. Omgången fortsätter sedan som om inget hänt men spelaren som gjort misstaget spelar sedan om stenen som sitt lags sista sten. Skulle misstaget inte upptäckas innan nästa sten spelats ska omgången spelas om.
n) Om fel lag spelar första stenen i en omgång:
Om felet upptäcks efter att första stenen i omgången har spelats ska omgången spelas om. Om felet upptäcks efter att andra stenen i omgången har spelats fortsätter spelet som om felet inte hade uppstått.
o) Om hacket lossnar under utspel ska stenen spelas om.
Om hacket ej kan återfrysas ska matchen flyttas till en annan bana. Om ingen annan bana finns tillgänglig ska matchen fortsätta på ursprunglig bana, men utspelet sker i varje omgång från den sida där hacket är helt. Påbörjad omgång ska ogiltigförklaras och spelas om, matchen spelas sedan klart enligt tävlingens regler.
6. GARDZONEN
a) En sten som stannar mellan teelinjen och hogglinjen utan att tangera boet ligger i ett område som kallas gardzonen. Dessutom bedöms stenar som stannar helt eller delvis ovanför hogglinjen, som är med i spel efter att de träffat stenar i gardzonen, också ligga i gardzonen.
b) Motståndarstenar i gardzonen får inte sättas ur spel innan omgångens sjätte sten spelas. Om detta sker, direkt eller indirekt, ska samtliga rubbade stenar återplaceras av det icke-felande laget och den spelade stenen tas ur spel.
7. SOPNING
a) Sopning kan utföras i valfri riktning och behöver inte täcka hela stenens bredd. Sophuvudet får ej lyftas framför en sten i rörelse. Skräp, is eller snö får inte lämnas framför den glidande stenen. Sopning måste avslutas på endera sida av stenen.
b) Sopning får endast ske framför sten i rörelse.
c) Spelare har rätt att rengöra spelytan innan nästa sten sätts i spel.
d) Mellan teelinjerna får spelad sten, eller sten(ar) som satts i rörelse av spelad sten, sopas av en eller flera ur laget stenen(arna) tillhör.
e) Motståndarsten får endast sopas då den nått fram till den bortre teelinjen.
f) Bakom teelinjen får en valfri spelare i det spelande laget sopa sten(ar) i rörelse. För motståndarlaget gäller att endast skip eller vice-skip får sopa stenarna och endast en av dem får sopa åt gången.
g) Bakom teelinjen har lag förtur att sopa på egna stenar, men får inte hindra eller störa motståndarna om de vill sopa.
h) Skulle ett brott mot sopreglerna ske kan det icke-felande laget välja att låta stenarna ligga där de stannat, alternativt placera stenarna som de skulle stannat om inte regelbrottet skett.
8. RÖRD STEN I RÖRELSE
a) I det fall det sker mellan teelinjen och den bortre hogglinjen:
Om stenen rörts av medspelare eller dennes utrustning ska stenen omedelbart tas bort.
Om stenen rörts av en motståndare, dennes utrustning eller av en extern händelse ska stenen spelas om. Kan lagen inte komma överens om de ursprungliga placeringarna ska omgången spelas om.
b) I det fall det sker efter den bortre hogglinjen:
Om stenen rörts av en medspelare eller dennes utrustning alternativt av en sten som studsat i sargen, ska icke-felande lag (när samtliga stenar stannat) välja mellan:
- Att ta bort den spelade stenen och återplacera alla rubbade stenar, eller
- Att låta stenarna ligga där de stannat, eller
- Att placera stenarna där de skulle hamnat ifall stenen inte rörts.
Om stenen rörts av motståndare eller dennes utrustning ska icke-felande lag, efter att samtliga stenar stannat, placera stenarna som de skulle hamnat om inte stenen rörts.
Om en sten rörs av en extern händelse ska stenarna placeras där de skulle hamnat om stenen inte rörts. Kan inte lagen komma överens om detta återplaceras eventuellt rörda stenar och stenen spelas om.
c) Vid teedragning gäller
Om en medlem i det spelande laget rör stenen eller orsakar att stenen rörs ska stenen tas bort och:
- om poängmetoden används får laget 0 poäng
- om avståndsmetoden används ska maximalt avstånd noteras utifrån vilken mätmetod som används. Se Tävlingsbestämmelserna 6.3 och tävlingsbestämmelserna 6.4.
Om en medlem i det icke-spelande laget rör stenen eller orsakar att stenen rörs ska stenen spelas om. Om en extern händelse orsakar att stenen rörs ska stenen spelas om.
9. RÖRD, STILLALIGGANDE STEN
a) Om en stillaliggande sten, som inte har någon påverkan på sten i rörelse, rubbas av en spelare, återplaceras den av det icke-felande laget.
b) Om en stillaliggande sten, som inte har någon påverkan på sten i rörelse, rubbas av extern påverkan, återplaceras den efter överenskommelse mellan lagen.
c) Om glidande stens fart eller riktning påverkas av att liggande sten(ar) rubbas, ska den spelade stenen först ha stannat, innan det icke-felande laget bestämmer:
- om den spelade stenen ska bli liggande där den stannat, varvid även rubbad(e) sten(ar) lämnas liggande
- om den spelade stenen ska tas ur spel, varvid rubbad(e) sten(ar) återläggs av det icke-felande laget
- placera stenarna som stenarna hade hamnat i det fall stenen/stenarna inte rubbats.
d) Om glidande stens fart eller riktning påverkas av att liggande sten(ar) rubbas av en extern händelse ska lagen komma överens om hur stenarna hade hamnat om händelsen inte inträffat. Om lagen inte kan komma överens återplaceras stenarna och stenen spelas om. Kan lagen inte komma överens om ursprungspositionen ska omgången spelas om.
e) Om stenar rubbats på grund av att en sten studsat i en sidovall ska de rubbade stenarna återplaceras av det icke spelande laget.
f) I fall, som inte täcks av punkterna a till e, ska lagen försöka enas om, hur fallet ska bedömas och vad som ska göras. Kan lagen inte enas, ska domare tillkallas för avgörande.
g) Hänsyn ska tas till principen, att den som rört sten har felat.
10. UTRUSTNING
a) Utrustning som är skadad eller som kan skada spelytan är ej tillåtet att använda.
b) Elektronisk kommunikationsutrustning eller utrustning som påverkar rösten är ej tillåtna att använda.
c) Visselpipa eller liknande signalinstrument kan tillåtas av medicinska skäl. Beslut om detta fattas av tävlingsutskottet i samråd med tävlingsledning på plats.
d) När en elektronisk hoggvakt används måste handtaget aktiveras innan användning. Spelaren får då inte använda en handske eller liknande på spelhanden.
d) Spelkö/stick får användas i divisionsspel upp t.o.m. division 1 samt i SM Veteraner, rullstolstävlingar och i Riksfiguren.
e) När spelkö/stick används gäller följande:
- Spelare måste använda spelkö/stick under hela matchen.
- För gående spelare måste stenen spelas från en tänkt linje, som löper mellan hacket och riktpunkten på andra sidan banan. Stenen måste tydligt lämna stickan före hogglinjen.
- Spelkön/sticken får endast vara en förlängning av armen, den får inte innehålla någon mekanisk förbättring som gör slaget enklare.
- Samtliga varianter på spelkö/stick som tillåts av World Curling, tillåts också inom Svensk Curling.
f) Endast sopdynor godkända av SCF får användas.
» Se förteckning över godkända dynor.Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
g) Det är ej tillåtet att på något sätt manipulera sopdynan, ex. sätta tryck på undersidan, lägga någon form av beläggning/impregnering eller sätta in en folie eller plast mellan duk och dynan.
h) Hårborstar och broomar är inte tillåtna vid sopning. Dessa sopar är dock tillåtna att användas som slajdsopar.
i) Varje spelare måste visa upp sin sopdyna/sophuvud på uppmaning av domare, tävlingsledning eller motståndarlag. Endast den uppvisade sopen med godkänd sopdyna/sophuvud får användas under matchen av den spelaren som visar upp den.
j) En spelare får inte byta ut sin sopdyna/sophuvud under en match om inte domaren ger tillstånd.
k) Om en spelare byts ut under en match, måste den inbytta spelaren använda den utbytte spelarens sopdyna/sophuvud
l) Reglerna angående soputrustning gäller också träning innan tävlingar, träning inför matcher, och dragning om sista sten
m) Påföljder vid överträdelser av regler 10 f till 10 l:
- Under träning – Förlust av favör av sista sten i nästkommande match.
- Under match – Aktuell spelad sten tas ur spel. Vid upprepad förseelse stängs spelaren av från aktuell match.
- Under tävling – Upprepade förseelser vid flera matcher under tävlingen medför diskvalificering av laget i tävlingen.
11. POÄNGBERÄKNING
a) Vinnaren av en match bestäms av antalet vunna poäng efter att matchens alla omgångar spelats klart, eller då ett lag ger upp. Ett lag måste ge upp när det inte längre är matematiskt möjligt att vinna matchen, eller få oavgjort i tävlingar som tillåter detta.
Om ställningen är lika efter att samtliga omgångar spelats ska en eller flera extraomgångar spelas till något lag tagit poäng. I vissa tävlingar tillåts oavgjorda matcher.
b) Ett lag erhåller en (1) poäng för varje gällande sten, som är närmare tee än någon av motståndarens stenar när omgångens samtliga stenar har spelats. Varje sten, som ligger inom ett avstånd av 1829 mm från tee, räknas som gällande.
c) En omgång är avslutad, när lagens skips eller vice-skips är överens. Om någon sten vid poängberäkning eller mätning vidrörs av spelare innan lagen är överens och har påverkan på poängberäkningen anses det felande lagets sten(ar) som sämre placerade.
Om domare vidrört sten vid mätning ska stenarna bedömas lika.
d) Om det inte går att visuellt bedöma vilka stenar som är närmast tee eller om sten tangerar den yttersta ringen ska ett mätinstrument användas. Vid mätning mäts avståndet från tee till stenens närmaste del.
Endast den spelare som ansvarar för boet vid tillfället får övervaka mätningen (en från varje lag).
e) Om två eller flera stenar ligger så tätt intill tee att mätning är omöjlig ska bedömning göras visuellt.
f) Om det inte går att avgöra vilken sten som är närmast ska det:
- Om det rör sig om vem som vann omgången ska det dömas nollomgång.
- Om det rör sig om extrapoäng ska endast de stenar som var närmare tee räknas.
g) Skulle en extern händelse rubba stenar som skulle påverkat poängberäkningen så gäller följande:
- Om de rubbade stenarna påverkar vem som skulle tagit poäng ska omgången spelas om.
- Om ett lag redan säkrat poäng och stenarna som rubbats påverkat om det ska bli ytterligare poäng, då har det poängtagande laget möjligheten att tillgodogöra sig de poäng de redan säkrat eller att spela om omgången.
h) Ett lag kan endast ge upp matchen när de står i tur att spela sten. När ett lag ger upp innan en omgång är färdigspelad ska resultatet från den pågående omgången endast räknas om det påverkar matchutgången.
i) I de fall ett lag inte kommer till spel vid utsatt tidpunkt gäller följande, om inte annat överenskommits mellan lagen och tävlingsledningen:
Om förseningen är:
- 1-14:59 min. försening (1-9:59 min i Mixed Dubbel) tilldelas icke-felande lag en poäng och val av sista sten i första omgången av faktiskt spel. Matchen minskas med en (1) omgång.
- 15-29:59 min. försening (10-19:59 i Mixed Dubbel): tilldelas icke-felande lag ytterligare en poäng och val av sista sten i första omgången av faktiskt spel. Matchen minskas med två (2) omgångar.
- Efter 30 min försening (20 min i Mixed Dubbel) vinner icke-felande lag på walk over och slutresultatet skrivs till 6-0.
12. AVBRUTET SPEL
Vid avbrutet spel ska spelet återupptas från samma läge som när spelet stoppades. Om avbrottet kräver att stenarna måste flyttas på p.g.a. isvård ska hela omgången spelas om. Eventuellt beslut om isvård p.g.a. spelavbrott tas gemensamt av ismakare och ansvarig domare.
13. RULLSTOLSCURLING
I huvudsak spelas rullstolscurling enligt curlingens vanliga regler med ett par undantag som finns beskrivna i denna sektion
a) Stenen ska spelas från en stillastående rullstol.
b) Sker utspelet mellan hacket och den främsta punkten av boet måste stolen placeras så att utspelet sker från banans centrumlinje. Sker utspelet mellan boets främsta punkt och hogglinjen ska stenen spelas från en punkt helt innanför de linjer som beskrivs i regel 1-f.
c) Spelarens fötter får inte komma i kontakt med isen under utspelet och rullstolen måste ha direkt kontakt med isytan.
d) Utspelet får göras genom att spela stenen med hjälp av en arm och en hand. Alternativt kan en godkänd spelkö användas (se regel 10, dock gäller inte regel 10-e-3).
e) En sten räknas som spelad när den passerat den närmaste hogglinjen. Sten som inte når fram till den närmaste hogglinjen får spelas om.
f) Sopning är inte tillåtet.
g) I tävlingar arrangerade av det internationella curlingförbundet, World Curling, måste laget i alla lägen bestå av spelare av båda könen.
14. MIXED DUBBEL
a)Ett lag består av två spelare, en manlig och en kvinnlig. Reserver är ej tillåtna. Ett lag måste ge upp matchen(er) om inte båda spelarna i laget kan fullfölja matchen. Coach är tillåten.
b)Poäng räknas på samma sätt som i vanlig curling. Liggstenarna som placeras ut inför varje omgång är potentiella poängstenar.
c) Matcher spelas i 8 omgångar om inget annat anges. Om resultatet är lika efter ordinarie omgångar ska extra omgång(ar) spelas tills en segrare är utsedd
d) Varje lag spelar fem stenar per omgång. Den spelare som spelar första stenen i omgången för laget spelar även lagets sista sten i omgången. Den andra spelaren spelar lagets övriga tre stenar. Vilken spelare i laget som spelar första sten kan ändras mellan omgångarna.
e) Innan omgångens fjärde spelade sten får varken tidigare spelade stenar eller liggstenar sättas ur spel. Detta gäller även lagets egna stenar. Om så sker ska den spelade stenen tas ur spel och icke-felande lag ska återplacera rörda stenar.
f) Innan varje omgång ska ett lag placera sin liggsten på en av två positioner, position A eller position B. Motståndarlagets liggsten ska sen placeras på den position (A eller B) som är ledig. Läget på dessa positioner ska vara enligt följande:
1) Position A: Liggstenen placeras mitt på centrumlinjen framför boet antingen framför eller bakom en av nedanstående punkter:
Tre punkter är markerade:
1. Mitt emellan hogglinjen och boets överkant.
2. 0,915 m från punkt 1 närmare hogglinjen.
3. 0,915 m från punkt 1 närmare boets överkant.
Domare/tävlingsledare tar beslut om vilken av de sex olika positionerna som ska användas baserat på hur mycket det curlar. Samma position används under hela matchen. Om ej domare finns tillgänglig att ta beslutet ska lagen komma överens om placering för position A innan matchstart.
2) Position B: Liggstenen placeras mitt på centrumlinjen i bakkant på fyrfoten. Stenen ska placeras helt på fyrfoten med sin bakre del i linje med den bakre linjen av fyrfoten.
3) En gång per match har varje lag, när de har rätt att positionera liggstenarna, möjlighet att välja power play-positionerna för att positionera liggstenarna. Liggstenen i boet (position B), som hör till laget som spelar sista sten i den omgången, placeras på endera sidan av boet mitt emellan åttfotscirkeln och tolvfotscirkeln. Bakre delen av stenen tangerar teelinjen. Den andra liggstenen (position A) placeras på samma sida av banan i samma höjd som punkten som används för övriga liggstenar på position A så att stenen på position B blir helt täckt av stenen på position A när man tittar från hacket. Se även bilder nedan för korrekta positioner.
g) Vilket lag som har rätt att placera liggstenarna bestäms enligt följande: Laget med lägre Last Stone Draw (LSD) har rätt att placera liggstenarna i första omgången. Om LSD ej används meddelas inför tävlingen vad som gäller för vem som har rätt att placera stenarna i första omgången.
Efter första omgången har laget som inte tog poäng i föregående omgång rätt att placera liggstenarna.
Om inget lag tar poäng i en omgång har laget som spelade första sten i nollomgången rätt att placera liggstenarna i nästa omgång. Om det blir nollomgång p.g.a. att mätning ej kunde avgöra vilken sten som är närmast ändras inte vilket lag som har rätt att placera liggstenarna i nästa omgång.
h) Om liggstenar placeras på fel position:
- Om felet upptäcks när bara en sten i omgången är spelad spelas omgången om.
- Om felet upptäcks efter två spelade stenar i omgången ska spelet fortsätta som om att felet inte inträffat.
i) Det lag vars liggsten placeras på Position A (framför boet) ska spela omgångens första sten och laget vars liggsten placeras på Position B (i boet) ska spela omgångens andra sten.
j) När ett lag står i tur att spela får spelaren som inte ska spela stenen befinna sig var som helst på isytan på den banan laget spelar på. Efter att stenen är släppt får båda spelarna sopa den spelade stenen och eventuella egna stenar som sätts i rörelse framför teelinjen i boet.
k) Om en spelare spelar i fel ordning ska den spelade stenen tas ur spel och rörda stenar ska återplaceras av icke-felande lag. Om felet inte upptäcks förrän ytterligare sten spelats ska spelet fortsätta som om felet inte inträffat, men spelaren som spelade första stenen i omgången får ej spela fler än två stenar i den omgången.
l) Om en omgång behöver spelas om ska positioneringen av liggstenarna vara samma som de var i omgången som behövde spelas om.
15. MIXED
a) I mixedtävlingar med fyrmannalag spelar man och kvinna växelvis; det vill säga spelar männen/kvinnorna antingen etta och trea eller tvåa och fyra.
b) Om ett lag spelar med tre spelare måste laget fortfarande spela växelvis man-kvinna. Om en spelare kliver av under match måste laget ändra positioner för att uppfylla denna regel. Om en spelare kliver av mitt i en omgång spelar kvarvarande man (kvinna) utgången mans (kvinnas) stenar i den ordning som matchen inleddes. I efterföljande omgångar spelar laget sen med uppställningen man-kvinna-man alternativt kvinna-man-kvinna. Det är möjligt att ta in reserv under en match, men en spelare kan bara ersättas med reserv av samma kön.
c) Skip och vice-skip kan spela på valfri position i laget, men måste vara av olika kön.
16. FIGURSPEL
a) Figurspel är en individuell form av curling där ett antal fasta uppgifter ska utföras och poäng ges efter hur väl uppgiften utförs (0 till 3 p). Spelaren spelar fyra stenar på varje uppgift och kan maximalt uppnå 96 poäng.
b) Svenskt rekord kan endast sättas på SM i figurspel och räknas på de 8 ordinarie figurerna.
c) Figurer (uppgifter) som ingår:
1. Clearing
2. Gardering
3. Utslagning med invick
4. Inläggning
5. Framknack
6. Utslagning av garderad sten
7. Inläggning genom port
8. ”Indelning” (Klyvning)
9. Särspelsfigur: Inläggning
En detaljerad beskrivning för varje figur finns på baksidan av det förtryckta figurprotokollet som kan laddas ned här. Länk till annan webbplats.
17. UTOMHUSSPEL
Curlingsporten har sitt ursprung som utomhussport och när spel sker utomhus ska följande beaktas förutom de vanliga spelreglerna.
a) Match eller tävling bör ställas in i de fall temperaturen är under -20 ° eller kyla och blåst i kombination, som enligt tävlingsledningens bedömning gör spel ohälsosamt.
b) Utomhus ska banans bredd vara minst 5 meter och 50 centimeter.
18. FÖRBJUDNA SUBSTANSER
Användande av prestationshöjande droger, oavsett om de intagits avsiktligt eller inte, är förbjudet och oetiskt.
Se Svenska Curlingförbundets Antidopingprogram Länk till annan webbplats.
19. OLÄMPLIGT UPPTRÄDANDE
Olämpligt uppträdande, till exempel användande av förolämpande uttryck, missbruk av utrustning eller försök att skada en motspelare är förbjudet. Brott mot dessa regler kan innebära att spelaren stängs av från Svenska Curlingförbundet.
20. DOMARE
a) Domaren övervakar, att gällande regler och bestämmelser följs.
b) Domaren avgör tvister mellan lagen beträffande spelet, oavsett om tvisteämnet täcks av reglerna eller inte.
c) Överträdelse av reglerna kan efter domarens avgörande medföra förlust av match och i svårare fall diskvalifikation. I tävlingar anordnade av SCF ska sådana beslut fattas i samråd mellan domare och tävlingsutskottet.
d) Domare har rätt att före och/eller under en tävling eller match inspektera spelarnas utrustning och beordra ev. utbyte av utrustning (t ex skor, slajdsulor, kvastar).
e) Domare har rätt att avvisa spelare eller coach som uppträder olämpligt. Spelaren kan då inte delta mer i matchen och måste lämna spelområdet.
Publicerad: 2022-06-20